تیتر خبرها
خانه / دسته‌بندی نشده / خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون| ایوب آقاخانی یک سریال رادیویی را به آنتن می‌رساند/ «پرده‌نشین» را به شبکه سحر آمد- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون| ایوب آقاخانی یک سریال رادیویی را به آنتن می‌رساند/ «پرده‌نشین» را به شبکه سحر آمد- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

«پرده‌نشین» را به شبکه سحر آمد

مجموعه تلویزیونی «پرده نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی از روز چهارشنبه ۲ مرداد با زیرنویس آلبانیایی از کانال بالکان شبکه سحر بر روی آنتن می‌رود. این سریال محصول شبکه اول سیما در سال ۱۳۹۳ است و تلاش دارد به کارکردها و اثرگزاری های روحانیون و حضور آن ها در محله ها در کنار مردم توجه کرده و به نوعی سبک زندگی ایرانی اسلامی را به تصویر بکشد.

داستان سریال «پرده نشین» درباره زنی به نام «هدی» با بازی ویشکا آسایش است که پس از سال ها برای دریافت ارثیه پدری می‌آید، اما برایش اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی رخ می‌دهد….

اولیای آربن ترجمه و زیرنویس این مجموعه به زبان آلبانیایی را بر عهده دارد و سایر بازیگران این سریال عبارتند از: آتیلا پسیانی ، حامد کمیلی ، سارا بهرامی ، هومن برق نورد ، فرهاد آئیش ، علی دهکردی ، سعید نیکپور، مهران رجبی ، محمود پاک نیت ، جبیب دهقان نسب ، بابک حمیدیان و….

«پرده نشین» از دوشنبه تا جمعه ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران به جایگزینی سریال «آسمان من» بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر است.

تفاوت نمایش کوتاه و بلند رادیویی از نگاه ایوب آقاخانی

ایوب آقاخانی خاستگاه نمایش کوتاه رادیویی در جهان را با اهمیت و تثبیت شده توصیف کرد. این بازیگر و کارگردان رادیو و تئاتر درباره نمایش‌های کوتاه رادیویی خاطرنشان کرد: نمایش‌های رادیویی کوتاه مثل داستان‌های کوتاه ضرورت امروز جهان است؛ چرا که مخاطب دوست دارد در یک مدت زمان فشرده، اثر مورد علاقه‌اش را بشنود و با آن ارتباط برقرار کند.

وی افزود: تصور من این است برحسب ذائقه و سلیقه مخاطب امروزی و نیز ضرورت‌های اجتماعی اثر کوتاه بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد ولی در این بین ممکن است این سوء تفاهم هم شکل گیرد که نمایش بلند رادیویی جایگاه خود را از دست می‌دهد؛ در صورتی که اینگونه نیست چرا که اینها جایگزین هم نیستند بلکه کامل‌کننده یک مفهوم هستند.

آقاخانی تأکید کرد: بزرگترین فرق فلسفی و چشمگیری که بین نمایش کوتاه و بلند رادیویی وجود دارد، اهمیت ایده در نمایش کوتاه رادیویی است و اگر ایده‌ی قابل قبولی در آن وجود نداشته باشد بدون تردید تنها نمایشی است که کوتاه است و آن‌طور که انتظار می‌رود شنیده نخواهد شد.

این هنرمند در ادامه درباره برگزاری جشنواره‌هایی همچون «نوایش» که به آثار کوتاه رادیویی می‌پردازند، گفت: از آنجا که ساخت نمایش رادیویی هزینه کمتری نسبت به نمایش رادیویی بلند دارد، بسیاری از علاقه‌مندان و مخاطبان که امکان و استعداد توانایی تولید این نوع اثر را دارند می‌توانند به سادگی آن را تجربه کنند؛ به خصوص دانشجویان که اگر به آنها فرصت و امکان آزمون و خطا داده شود سرمایه‌های خوبی برای آینده کشور هستند و معتقدم جشنواره ها می توانند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری روی جوانان باشد.

این کارگردان نمایش‌های رادیویی ادامه داد: مسئله مهم این است که مخاطبان ایرانی همواره پیوند عمیق و درونی با نمایش رادیویی داشته‌اند و همین امر باعث می‌شود تا برگزاری جشنواره‌های رادیویی همچون «سومین جشنواره نمایش های کوتاه رادیویی» باعث بروز گشایش در امر ارتباط بین مردم و رسانه شود و به بالندگی نمایش رادیویی کمک کند؛ چرا که این روند خود سیستم استعدادیابی و توانایی‌سنجی و حرفه‌ای‌گری در جهان نمایش را به همراه خواهد داشت.

بر اساس این خبر، سریال جدید رادیویی «کندوهای شکسته» در روزهای آتی به کارگردانی ایوب آقاخانی و نویسندگی سوگند عباسی ساعت ۱۹:۴۵ از رادیو نمایش پخش خواهد شد که به فراز و نشیب ارتباط میان یک مادر با فرزندانش می‌پردازد. این نمایش به تازگی توسط هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تهیه و تولید شده است.

این روزها رادیو نمایش در حال جمع‌آوری آثار بخش حرفه‌ای و مردمی برای شرکت در سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی «نوایش» است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت فراخوان و نیز شرکت در این جشنواره به سایت www.radionamayesh.ir مراجعه کنند.

پخش «هوش سیاه۲» در آی‌فیلم انگلیسی

سریال «هوش سیاه۲» با دوبله حرفه‌ای انگلیسی، از جمعه چهارم مردادماه به نمایش گذاشته خواهد شد. کارگردان این مجموعه مسعود آب‌پرور است و آرش قادری فیلمنامه آن را نگاشته است.

حسین یاری، کیکاووس یاکیده، کیهان ملکی، مجید واشقانی، ارسلان قاسمی، حمید ابراهیمی، جمشید گرگین، امیررضا دلاوری، حسین سحرخیز، پیام دهکردی، سودابه بیضایی و کمند امیرسلیمانی در این مجموعه نقش‌آفرینی کرده‌اند.

در خلاصه ماجرای این مجموعه آمده است: جمشید کاظمی پس از دستگیری و زندانی‌شدن در پایان سری اول، تصمیم به فرار از زندان می‌گیرد. او که یک نابغه رایانه و متخصص در انجام جرائم اینترنتی است، از این توانایی خود در امور غیرقانونی و خلاف بهره می‌گیرد. با گریز او از زندان، سرگرد احمدی برای دستگیری مجدد او وارد عمل می‌شود.

پخش این سریال در ساعت ۰۲:۳۰ به‌وقت تهران و ۲۲ به‌وقت GMT  و بازپخش آن در ساعت‌های ۰۸:۳۰، ۱۴:۳۰ و ۲۰:۳۰  به‌وقت تهران خواهد بود.

بازدید معاون امور استان‌های صداوسیما از پشت صحنه یک سریال طنز

معاون امور استان‌های صداوسیما درباره مجموعه طنز «ناخونک» طنزی اجتماعی و صیانت‌کننده خرده‌فرهنگ‌ها است. علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با حضور در پشت صحنه سریال طنز «ناخونک»، از روند تولید این برنامه بازدید کرد و گفت: این مجموعه سریالی که تاکنون از شبکه های استانی تلویزیون پخش می شد مجموعه ای به هم پیوسته، اجتماعی و صیانت‌کننده از خرده فرهنگ‌های ایرانی است.

وی اضافه کرد: سرعت عمل یکی از ویژگی‌های «ناخونک» به شمار می‌رود به طوری که اواخر اسفندماه سال گذشته، تولید آن شروع شد و حالا در تیرماه ۹۸، سکانس پایانی آن فیلمبرداری می‌شود.

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما با بیان اینکه مدت‌ها بود جای خالی یک برنامه طنز ۹۰ قسمتی شبانه در شبکه‌های استانی احساس می‌شد گفت: «ناخونک» از محصولات مشترک مرکز صوتی و تصویری سروش و مرکز سیمای استان‌ها، توانست این خلأ را پر کند و مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون بنشاند.

وی ادامه داد: این نوید را می‌دهیم که ادامه «ناخونک» به زودی ساخته خواهد شد زیرا اقبال گسترده‌ای را هم از سوی مخاطبان شاهد بوده‌ایم.

دارابی با اشاره به همکاری ۴۰ نفر از نیروهای جوان و خوش‌فکر برای تولید این برنامه طنز تلویزیونی عنوان کرد: اینکه مردم عزیز کشورمان در اقصی نقاط کشور «ناخونک» را پسندیده‌اند، بهترین دستمزد برای معاونت استان‌ها و همه دست اندرکاران تولید «ناخونک» است.

معاون امور استان‌های رسانه‌ملی افزود: «ناخونک» دارای متن خوبی برای اجراست و تهیه‌کننده، نویسندگان و کارگردان، سعی کرده‌اند بهترین‌ها را برای تولید آن بکار بگیرند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های طنز در شبکه‌های استانی کمتر به چشم می‌آیند گفت: لازم است برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای را در راستای پُر کردن اوقات فراغت به بهترین وجه ممکن، تولید و روانه آنتن کنیم، در این راستا مقرر شده شبکه «شما» در ساعتی طلایی از نظر مخاطب، «ناخونک» را در کنداکتور پخش قرار دهد.

دارابی ادامه داد: استفاده از بازیگران با لهجه‌ها و گویش‌های متفاوت برای هنرآفرینی در برنامه‌های تلویزیونی، زمانی که در خدمت وحدت ملی قرار بگیرد، جزو عوامل مقوم کار به شمار می‌روند ولی مشکل آنجایی بروز می‌کند که از خرده‌فرهنگ‌ها برای تحقیر استفاده شود.

وی با بیان اینکه «ناخونک» کوشیده است با استفاده از زبان‌ها و گویش‌های مختلف، در راستای صیانت از خرده فرهنگ‌های ایرانی برآید گفت: نباید همه چیز را در تهران دید زیرا سرمایه‌های اجتماعی ما در همه کشور پراکنده هستند.

دارابی بیان کرد: امیدواریم این مجموعه گامی مهم و جدی برای رونق بخشیدن به حوزه برنامه‌های طنز و مفرح تلویزیون باشد.

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما افزود: طنز یکی از ژانرهای اساسی برنامه‌های تلویزیونی به شمار می‌رود و در جامعه ایرانی هم که مردم اهل طنز و شوخی‌های کلامی هستند، ساخت اینگونه برنامه‌ها هم دارای دشواری‌هایی است، البته تفاوت میان طنز  با هزل را باید همان ابتدا مد نظر داشت به ویژه در فیلمنامه و نیز در ارائه بازی‌ها، به نظر من «ناخونک» توانسته است نوآوری‌های خوبی داشته باشد و از نخستین گام، طنز و هزل را از هم جدا کند.

وی در پایان بیان کرد: البته محدودیت‌هایی در تولید اینگونه برنامه‌ها وجود دارد زیرا آستانه تحمل در هر صنف و قشری بالا نیست بنابراین باید فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد که این مسئله در سیاست‌ها و راهبردهای شبکه‌محوری ابلاغ شده به مراکز استانی، در نظر گرفته شده است.

سریال «ناخونک» به تهیه کنندگی محمد صالحیان و کارگردانی سزدان فتوحی ساخته می‌شود.

انتهای پیام/


Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مهدی کوشکی از تهران تا ونکوور!- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، مهدی کوشکی این روزها دو پروژه تئاتری را به‌صورت موازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *