تیتر خبرها
خانه / دسته‌بندی نشده / شیخ اشراق شأن رمزگشایی از مطالب حکمای قدیم را برای خود قائل بود- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

شیخ اشراق شأن رمزگشایی از مطالب حکمای قدیم را برای خود قائل بود- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به مناسبت سالروز شهادت شیخ شهاب‌الدین سهروردی (مشهور به شیخ اشراق)، حجت الاسلام والمسلمین علی امینی‌نژاد(عضو هیئت علمی مجمع عالی حکمت اسلامی) درباره نوع مواجهه این حکیم مسلمان با حکمت خسروانیِ ایرانی، فلسفه یونانی و معرفت قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا گفت: شیخ اشراق نسبت به حکمت واجد نگاهی بخصوص است که توانسته است بواسطه آن، میان سه ضلع حکمت خسروانی، فلسفه یونانی و معرفت قرآنی صورت متحدی بوجود آورده و وفاقی ایجاد کند.

مدرس سطح عالی فلسفه و عرفان اسلامی گفت: این نگاه معتقد است که حکمت واجد خمیره‌ی واحد ازلی است زیرا که واقعیت یکی است و حکمت نیز ناظر به واقعیت است پس حکمت در هر کجا که شکل بگیرد به یک حقیقت رهنمون می‌شود. این نگاه که بعضا از آن به حکمت جاویدان(حکمت خالده) یاد می‌شود، معتقد به خمیره واحد ازلی درخصوص حکمت است و همین بینش بوده که موجب شده شیخ اشراق بتواند میان حکمایی که از نظر او با روش صحیحی(یعنی همان کشف و شهود در کنار برهان و استدلال) طی مسیر کرده‌اند جمع کند.

 عضو هیئت علمی موسسه فتوت درباره نوع مواجهه شیخ اشراق با حکمای قدیم گفت: سهروردی بواسطه نگاه مذکور، افرادی را که از کشف و شهود همراه با برهان در راستای حقیقت بهره‌برده‌اند را صرفا واجد اختلاف درجات در راستای حقیقت می‌دانسته و از این رو حکمایی همچون سقراط و افلاطون را در مسیر حکمت در نظر می‌گرفت و البته معتقد بود که ارسطو مسیر را اشتباه پیموده است اما  حکمای ایران قدیم، بابل، مصر، چین و یا حتی هند را نیز جزء حکمایی تلقی می‌کرد که به سمت حقیقت در حال حرکت بودند.  در همین راستاست که ایشان دین، انبیاء، ائمه و سفرای الهی را در راستای تبیین حقیقت حکمت معرفی می‌کند اما با این تفاوت که دین در این مسیر واجد حقیقت معصومانه است.

شاگرد برجسته آیت الله یزدان پناه گفت: یکی از شئونی که سهروردی برای خودش قائل بود، احیاء و بازپروری حکمت‌های قدیم است و از این رو معتقد بود که بسیاری از مطالبِ حکمت‌های قدیم رازآمیز است و نباید صرفا به ظاهر الفاظ توجه کرد و کسی که اهل حکمت باشد می‌تواند مقصود و معنای این مطالب را بفهمد. شیخ اشراق از این رو  شأن درک مطالب رازآمیز حکمای قدیم را برای خودش قائل بود و کلمات به ظاهر ناهماهنگ حکمای قدیم یونانی با حکمای خسروانی و … را به صورت هماهنگ با دین و حقیقت قرآنی تفسیر کرد.

حجت الاسلام یزدان پناه درباره اندیشه‌های تکفیریِ اشعری گونه که موجب شهادت شیخ اشراق گفت: به صورت اجمالی، به دلیل اینکه  از همان ابتدا در فضای شیعی، توجه به مسئله عقل و عقلانیت در فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) جدی و مهم بوده است و التفات اهل بیت(علیهم السلام) به لحاظ محتوایی و روشی به عقل در این زمینه باعث شده است که همیشه یک تقارنی بین فضای فلسفی با فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) در فضای شیعی بوجود بیاید. البته باید توجه داشت که در فضای شیعی غلبه با نگاه عقلانی بوده است نه اینکه اصلا رگه‌های تکفیری و اشعری مسلک در فضای شیعی نیز وجود نداشته است بلکه اتفاقا نگاه‌های اخباری و شبه اخباری در دوره معاصر ما گرایش‌های ضد عقلی و نزدیک به اخباری از خودشان بروز داده اند که البته به دلیل غلبه نگاه عقلانی در میان شیعیان، نگاه‌های اخباری زمینه بروز خاصی پیدا نکرده است.

انتهای پیام/


Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مهدی کوشکی از تهران تا ونکوور!- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، مهدی کوشکی این روزها دو پروژه تئاتری را به‌صورت موازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *