تیتر خبرها
خانه / دسته‌بندی نشده / فیلمنامه و سریال| نوید محمودی: چرا «پدر سالار» در ذهن‌ها مانده؟/ تلویزیون ناگزیر به سریال هر شبی است- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

فیلمنامه و سریال| نوید محمودی: چرا «پدر سالار» در ذهن‌ها مانده؟/ تلویزیون ناگزیر به سریال هر شبی است- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از نکاتی که امروز در فضای ساخت سریال و سریال‌هایی که بعضاً روی آنتن هستند به چشم می‌خورد ضعف در فیلمنامه و فقدان نوستالژی و ماندگاری آثار است. سریال‌ها در هر برهه‌ای روی آنتن می‌روند مثل قبل نیست و به مانند نسیمی می‌آیند و می‌روند. یا گاهاً در پخش اولیه خوب دیده نمی‌شوند و باید برای بیشتر دیده شدن، زمان‌های پخش دیگری برای آن‌ها درنظر گرفته شود.

برادران محمودی برای تلویزیون سریال می‌سازند

ولی در گذشته چنین نبود و عمدتاً سریال‌هایی که روی آنتن می‌رفتند در هفته یک بار پخش می‌شدند و در ذهن‌ها هم می‌ماندند. اتفاقاً نوید محمودی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون هم چنین اعتقادی دارد و البته می‌گوید که روزگار به سمت مصرف‌گرایی صرف می‌رود و خواه‌ناخواه اذهان به این سمت رفته‌اند و کمتر سریالی در ذهن بیننده می‌ماند.

او اخیراً سریال تلویزیونی «دلدار» روی آنتن رمضانی شبکه دو سیما داشت و «شکستن همزمان بیست استخوان» را در هم در جشنواره جهانی فیلم فجر اکران کرد که دو جایزه به عنوان بهترین فیلم آسیایی و بین‌الادیان دریافت کرد؛ به تعبیر خودش قرار است در اوایل مردادماه هم اکران شود. او البته قرار است سال آینده سریالی هم برای تلویزیون شروع کند که کار اجتماعی است؛ او و برادرش علاقه دارند درباره جوانان و موقعیت‌های اجتماعی جوانانه، فیلم‌سازی کنند. محمودی اشاره کرد که فعلاً تا وقتی به سن میانسالی نرسیده‌ایم دوست داریم به سراغ جوانان و معضلات و آسیب‌های جوانانه برویم.

برای ما مهم استعداد و هنرنمایی بازیگر است

نوید محمودی نویسنده و کارگردان در ابتدای گفتگو به چند سوال درباره «دلدار» و فضای ساخت سریال‌های رمضانی پاسخ داد و به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: ما هرکاری که قرار باشد انجام می‌دهیم تا بازیگران جوان به دنیای تصویر معرفی شوند. برای من و برادرم اصلاً مهم نیست بازیگر حتماً معروف و سلبریتی باشد. برای ما مهم هنرنمایی و استعدادهای هنری آن شخصِ بازیگر است. بالاخره باید این فرصت را به بازیگران جوان‌مان هم بدهیم.

وی افزود: من و برادرم همیشه بازیگری را انتخاب نمی‌کنیم که صرفاً مخاطب‌پسند و یا زمینه‌ساز جذب مخاطب باشد. برای ما مهم کاربلدی، تخصص و استعداد بالقوه بازیگر است. همان اتفاقی که در انتخاب بازیگر نقش اول فیلم سینمایی ما افتاد این کار را در «دلدار» هم تکرار کردیم. معتقدم بازیگران «دلدار» از پَسِ کاراکترهایشان برآمدند و طبیعتاً ما را در مقابل چانه‌زنی‌های فراوان با برخی از مدیران هم سربلند کردند.

حالا چون سینما رفتید این‌گونه باید روابط را مطرح کنید!

وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گفتند دلدار روابط تو در توی غلیظ دختر و پسری غیرعرف را به تصویر کشید، خاطرنشان کرد: این غلیظ بودن و غیرمتعارف بودن روابط دختر و پسری مطرح نبود. حتی این انتقاد را برخی در کامنت‌هایی که در صفحه مجازی‌ام عنوان کردند هم گفتند یادتان رفته که باید در تلویزیون چه چارچوب‌هایی را رعایت کنید؛ حالا چون سینما رفتید این‌گونه باید روابط را مطرح کنید! امروز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برخی‌هایشان روابط خارج از عرف و غیرقابل قبول خانواده‌ها با هم دارند.

کارگردان سینما و تلویزیون،‌ تأکید کرد: ما در «دلدار» به سراغ این معضل رفتیم تا مخاطب و خانواده‌ها بیشتر مراقب هم باشند. ما داریم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم و سعی کردیم یک برش‌هایی از جامعه به شکل تعریف ناخوشایند در «دلدار» را بگوییم. منظورم این است که اگر قرار باشد آن چیزی که در جامعه‌مان نبینیم ممکن است آینده را برای خانواده‌ها خطرناک کند. بالاخره انواع ازدواج‌ها و روابط ۱۰ سال پیش متفاوت است. سعی کردیم به جوانان بگوییم در دنیای متفاوت امروز هم زندگی می‌کنید و بنابر معیارهای خودتان تصمیمی می‌گیرید، لطفاً در این فضا و شرایط، خانواده‌ها را نیز شریک کنید.

«چرنوبیل» هم ماه‌های آینده فراموش می‌شود

محمودی در پاسخ به این سوال که آیا سریال‌سازی رو به فرسایش است، تأکید کرد: همین الان شما سریال‌هایی که در گذشته پربیننده بودند در دنیای امروز که با تعدد ابزارهای ارتباطی روبرو هستیم، دیگر آن تماشاگر حداکثری را ندارند. چون امروز فضای سریال‌سازی و سوژه‌ها و موضوعات خودش را دارد. آن زمان هیچ ماهواره و تلفن همراه و فضای مجازی نبود و تلویزیون هم شرایط گستردگی امروز را نداشت. امروز همه دنیا در عرصه‌های مختلف رو به مصرفی شدن حرکت می‌کنند. یک سریال خارجی که در چند هفته اخیر معروف شده و نامش «چرنوبیل» اگر چند ماه دیگر از آدم‌ها بپرسید درباره این سریال صحبت کنند نمی‌توانند با جزئیات توضیحی بدهند.

زمان سریال «پدرسالار» منتظر قسمت بعد می‌ماندیم

وی خاطرنشان کرد: همه‌چیز رو به مصرف‌گرایی حرکت می‌کند؛ روزی با یک اثر هنری ماه‌ها سپری می‌شد. یا فیلم‌های سینمایی ۲۰ سال پیش را هنوز به یاد داریم ولی کارهای سه سال پیش کمتر به یادها می‌ماند. آیا فیلم‌های گذشته بهتر از الان است؟ این مقایسه درستی نیست بلکه نوع تفکر مصرف‌گرایی حاکم شده است. یعنی یک زمانی سریالی مثل «پدر سالار» ساخته شد و مخاطبین آن دوران هر هفته منتظر قسمت بعدی این سریال می‌ماندند ولی آیا امروز این فضا بر سریال‌سازی و تماشای سریال‌های ما وجود دارد؟ به تناسب آن دوره و تفکرات موجود، چنین اتفاقی برای سریال «پدر سالار» می‌افتاد و یا سریال «لبه تاریکی» هم مخاطب را منتظر خودش نگه می‌داشت.

مخاطب هر لحظه بخواهد سریال می‌بیند

کارگردان سریال «سایه‌بان» با اشاره به اینکه امروز دامنه انتخاب و نگاه‌های تماشاگران بیشتر شده و با تعدد سریال و شبکه و حتی تلویزیون‌های اینترنتی مواجه هستیم، اظهار کرد: امروز مخاطب وقت پیدا نمی‌کند که قصه یک سریال را کاملاً به خاطر بسپارد. چون تا می‌خواهد درباره یک سریالی بیندیشد، سریال بعدی روی آنتن می‌رود. حتی شبکه‌های آی‌فیلم، تماشا و نمایش هم فیلم نشان می‌دهند. هر لحظه بخواهد می‌تواند سریال ببیند حتی این فرصت را تلویزیون‌های اینترنتی هم در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. چرا که آن دوران مخاطب با دو شبکه تلویزیونی مواجه بود و منتظر می‌ماند تا در هفته یک قسمت از سریال را ببیند. ما خودمان را با این شرایط وفق داده‌ایم و این را می‌دانیم در دنیا هم با آثار هنری چنین برخوردی می‌شود و همه روالِ مصرف‌گرایی به خود گرفته‌اند.

تلویزیون سریال هر شبی پخش نکند ماهواره پخش می‌کند

وی با بیان اینکه امروز آنچه خواهید دید و آنچه گذشت را به جنبه‌های ساختاری سریال‌ افزوده‌ایم، گفت: یک روزگاری مخاطب نیاز داشت تا قسمت‌های قبلی را یک مروری داشته باشد و البته بتواند به اشرافی از آینده هم برسد. این اتفاق امروز در جریان سریال‌سازی‌هایمان می‌افتد ولی زود از خاطرها می‌رود. زمانی «پدرسالار» روی آنتن بود مخاطب فرصت داشت در طول یک هفته به جنبه‌های مختلف و سکانس‌ها و پلان‌های آن چند دقیقه قسمت گذشته بیندیشد ولی امروز به سریال‌های هر شبی رسیده‌ایم. البته که سریال‌های هر شبی هم نداشته باشیم یک آسیب دیگری است. ما پخش نکنیم ماهواره پخش می‌کند و مخاطب تشنه سرگرمی و فضای نمایشی است. تلویزیون ناگزیر است چنین فضایی را فراهم کند تا دیگران این کار را با محصولات ضعیف و نامرغوب و مسموم در اختیار مخاطبِ ایرانی قرار ندهند.

هیچ سریالی را در هیچ شبکه‌ ماهواره‌ای ندیده‌ام

محمودی با انتقاد از سریال‌های ماهواره‌ای که تأثیرات منفی برای خانواده‌ها دارند، خاطرنشان کرد: واقعاً خانواده چقدر برای سریال‌های ماهواره‌ای مهم است؟ آن‌ها از هر فرصتی استفاده می‌کنند مفاهیم ارزشمند خانواده را زیر سوال ببرند. من به جرأت می‌گویم در تمام این سال‌های گذشته هیچ سریالی را در هیچ شبکه‌ ماهواره‌ای ندیده‌ام. حتی «چرنوبیل» را از روی دی‌وی‌دی دیدم. به من توصیه شد سریال ترکیه‌ای «ازل» را از ماهواره ببینم من به چشم سر می‌دیدم این سریال ترکیه‌ای چه تأثیرات منفی روی خانواده‌‌ها می‌گذارد. واقعاً این روابط نامتعارفِ آلوده خوشایند جامعه ما نیست.

ما به مخاطب نشان ندهیم به سراغ برنامه مشابه آمریکایی می‌رود

کارگردان سریال «دلدار» با اشاره به ساخت برنامه‌های تلویزیونی برای جا نماندن از قافله رسانه‌ای دنیا، خاطرنشان کرد: در تلویزیون برخی از برنامه‌ها ساخته می‌شوند که در همه دنیا هم چنین مسابقات و برنامه‌هایی روی آنتن می‌روند. اما از همان لحظه‌ای که پخش شدند قبل از هر هجمه و انتقادی گفتم این روش غلط است که جنبه بخت‌آزمایی داشته باشد. در نهایت جلوی این رویه گرفته شد اما با ساخت یک روش درست‌تر، این برنامه‌ها باید باشند. یا مثلاً برنامه‌ای دیگر مثل «عصر جدید» سالیان سال است در همه دنیا به همین سبک و سیاق اجرا می‌شود. اگر ما تا به حال اجرا نکرده‌ایم جلوی خودمان را گرفتیم. ما به مخاطب‌‌مان نشان ندهیم برنامه مشابه آمریکایی‌اش را می‌بیند.

این برنامه‌ها کپی نیست!

وی افزود: به نظرم این برنامه‌ها کپی نیست؛ شرکت‌کنندگان در برنامه «عصر جدید» احسان علیخانی، جملگی آدم‌های فراموش‌شده جامعه ما هستند. در صورتیکه همین آدم‌ها بارها در پارک‌ها یا فضاهای دیگر، استعدادهای ذاتی‌شان را به رخ کشیده‌اند اما برنامه‌ای هدفمند این‌ها را در کنار هم قرار نداده است. این آدم‌ها نیاز داشتند در جایی جایگاه پیدا کنند و نهادهای مختلف آن‌ها را ببینند. ما نمی‌توانیم چشم‌مان را روی واقعیت‌ها ببندیم و این چشم‌پوشی از حقیقت‌ها و استعدادها،‌ باعث سرخورده شدن استعدادها و توانایی‌های افراد، می‌شود.

همیشه به دنبال نگاه متفاوت هستم

محمودی در خاتمه به تکراری بودن سناریوها و سوژه‌ها اشاره کرد و گفت: در دنیا چند نوع قصه داریم و تعریفش می‌کنیم. تمام قصه‌ها در دنیا قصه‌هایی هستند که همواره در حال تکرارند. یعنی شما در جشنواره‌های مختلف داخلی و جهانی نگاه کنید نگاه آن فیلمساز، سناریو را جذاب و متفاوت می‌کند. منظور پرداخت کارگردان به فیلمنامه است که آن را با نوع نگاه خود متفاوت کند. من همیشه به دنبال این تفاوت در دریچه نگاه بوده‌ام.

انتهای پیام/


Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مهدی کوشکی از تهران تا ونکوور!- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، مهدی کوشکی این روزها دو پروژه تئاتری را به‌صورت موازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *