تیتر خبرها
خانه / دسته‌بندی نشده / کاهش واردات چاپی از ۲۰۰ میلیون کیلو به ۴۰ میلیون/ حذف بخش مسابقات از جشنواره چاپ- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

کاهش واردات چاپی از ۲۰۰ میلیون کیلو به ۴۰ میلیون/ حذف بخش مسابقات از جشنواره چاپ- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ نشست خبری نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران با حضورمهرزاد دانش‌ مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و رئیس جشنواره،‌ علی‌اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر و محسن شمس، مدیر امور اجرایی جشنواره ملی چاپ ایران در سالن زنده‌یاد عاشوری موسسه نمایشگاه‌‌های فرهنگی برگزار شد.
 
مهرزاد دانش دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره چاپ ایران،‌ در سخنانی با اشاره به سنت دو دهه برگزاری مراسم تکریم فعالان حوزه چاپ در روز ملی چاپ، گفت: فلسفه برگزاری مراسم بزرگداشت و جشنواره عطف توجه به ابعاد مختلف موقعیتی است که روزی نمادین برای آن ثبت شده است تا روز ملی چاپ و برگزای مراسم آن، صرفاً رفتاری از سر عادت و روزمرگی نباشد.
 
وی افزود:‌ در این میان لازم است که این فضای نمادین نقبی به عمق واقعیت‌ها، بضاعت‌ها و فرصت‌ها بزند و به نظر من مراسم روز ملی چاپ چه در قالب بزرگداشت و چه در قالب جشنواره محملی برای توجه دادن همه نهادها و افرادی است که به نوعی با این فضا در ارتباط هستند و نقش حقوقی و حقیقی موثر در کم و کیف مناسبات آن دارند.
 
دانش مخاطبان اصلی این جشنواره را مدیران و فعالان فرهنگی، صنعتی، بازرگانی، هنری، رسانه‌ای و اقتصادی چه در حوزه‌های دولتی و چه در تشکل‌های صنفی دانست. رئیس جشنواره ملی چاپ ایران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بنا بر سیاست کلان چند سال اخیر، نسبت خود با حوزه چاپ را با رویکرد تمرکز بر ابعاد فرهنگی این ساحت بازتعریف کرده است.
 
وی نخستین نمود عملی این سیاست را واگذاری امور مربوط به ترخیص و واردات ماشین‌آلات چاپ از سال ۱۳۹۶ به وزارت صنعت، عنوان کرد و گفت:‌ در دومین گام تدوین لایحه انتقال امور مربوط به صدور مجوز تاسیس چاپخانه‌ها و فعالیت‌های بهره‌برداری از چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفت که در مساعی مشترکی با این وزارتخانه پس از تصویب در هیات دولت، در زمستان سال ۱۳۹۷ به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است و در انتظاریم نمایندگان مجلس نتیجه بررسی خود را اعلام کنند.
 
دانش افزود: این سیاست در ارتباط با جشنواره چاپ نیز باید وجهه مناسب خود را پیدا کند،‌ چرا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبغه‌‌ای ذاتاً فرهنگی دارد و جشنواره‌هایی که برگزار می‌کند نیز باید با این صبغه همخوانی داشته باشد. جشنواره چاپ نیز باید رویکردهایی که با حوزه فرهنگ تناسب دارد مدنظر قرار دهد، حوزه چاپ علاوه بر ابعاد صنعتی و بازرگانی واجد بعد فرهنگی نیز هست که همین بعد ارتباط آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلاد اسلامی به صورت وثیق نگه می‌دارد.
 
مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریحکرد:‌ به جرات می‌توان ادعا کرد که تاثیری که چاپ و بسته‌بندی و سایر حوزه‌های وابسته در انتقال زمینه‌های فرهنگی به مردم یک جامعه دارد، حتی محصولاتی که عمدتا با عنوان کالاهای فرهنگی مانند کتاب و نشریات شناخته شده‌اند، ندارند. چاپ و بسته‌بندی با توجه به اینکه حامل ابعاد فرهنگی‌ مانند پیام‌های محتوایی کوتاه، آرایه‌های نوشتاری و بصری، قالب‌های حجمی و تجسمی، زبان فارسی و نمودهای گرافیکی است نوعی رسانه به حساب می‌آید که در لحظه لحظه زندگی شهروندان جامعه ملی و جهانی از هر قشر و طبقه‌ای در حال انتقال محتوا و نکات زیبایی‌شناسانه و ذوقی و فرهنگی است.
 
وی با اشاره به این نمودها در صنایع مختلف گفت: صنعت چاپ را می‌‌توان در بسته‌بندی اقلام خوراکی، تفنیی، وسایل منزل، ابزار خودرو، تجهیزات اداری، نوشت‌افزار و .. دید که گسترده‌‌ای وسیع را تشکیل داده‌اند که در زندگی روزانه ما با نمودهای چاپی، میزان بهره‌مندی و بهره‌گیری از فضای فرهنگی را در مواجهه قرار می‌دهد.
 
دانش تصریح کرد:‌ جشنواره چاپ نیز باید رویکرد خود را به سمت توجه به این نکته‌ها تمرکز دهد،   بهره‌گیری از نظرات اهالی چاپ و بسته‌بندی، متخصصان گرافیک، کارشناسان زبان فارسی، مدیران تولید محتوا، خوشنویسان و سایر اصحاب فرهنگ و هنر مرتبط با حوزه چاپ می‌تواند در غنابخشی به این رویکرد موثر باشد.

علی اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سخنران بعدی این نشست بود،‌ وی در در سخنانی یکی از سیاست‌های جشنواره ملی چاپ ایران معرفی توان و ظرفیت‌های صنعت چاپ کشور دانست.

وی ادامه داد: راهبرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال‌های اخیر جلوگیری از واردات بخشی از محصولات چاپی است که در داخل کشور توان تولید آن‌ها را داریم و برنامه‌ریزی‌های مختلفی در این زمینه انجام شد. در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ شاهد واردات حدود ۲۰۰ میلیون کیلوگرم محصولات چاپ به صورت سالانه بودیم که این آمار در سال ۱۳۹۷ به ۴۰ میلیون کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. کاهش یک پنجمی ورود محصولات چاپی بیشتر در حوزه‌های مختلف لفاف و لیبل بوده است و هدف اصلی رونق کسب و کار تولیدات داخلی و چاپخانه‌های کشور بوده که محقق شده است.

این مقام مسئول دیگر اقدامات دفترچاپ را چنین برشمرد: اصلاح قوانین و مقررات و آئین‌نامه‌های مرتبط نیز از دیگر فعالیت‌های دفتر به شمار می‌آید که در این زمینه ۳ دستورالعمل و ۱ آئین‌نامه برای اصلاح و تدوین در کمیته‌های مربوطه پیگیری می‌شود که که ۲ مورد آن‌ها به تصویب رسیده است.

وی دیگر اقدام در دست انجام را اصلاح اهداف و قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با واگذاری وجه صنعتی چاپ عنوان کرد که از طریق دفتر چاپ و مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

محسن شمس، مدیر امور اجرایی نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران نیز به برگزاری جشنواره ملی چاپ در استان‌ها اشاره کرد و گفت: از مدتی قبل به استان‌ها اعلام کردیم آمادگی خود را برای حضور در جشنواره اعلام کنند و در این میان ۳۱ استان اعلام آمادگی کردند و فقط استان بوشهر بنا به دلایلی نتوانست این جشنواره را اجرا کند.کلیه استان‌ها نیز از دوم تا دهم شهریور ماه برنامه‌های خود را اجرایی خواهند کرد.

وی با بیان این مطلب که جشنواره نوزدهم شامل ۳ بخش است،‌ گفت:‌ در اختتامیه جشنواره که ۴ شهریور ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود،‌ از پیشکسوتان برتر، کارآفرین برتر و صادرکننده برتر تجلیل می‌شود‌.

شمس با اشاره به پرونده‌های بررسی شده در این ۳ بخش گفت:  تاکنون ۶۰ پرونده پیشکسوت از استان‌ها و ۲۰ پرونده از تهران به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است،‌ هم‌چنین در بخش کارآفرین برتر نیز ۲۱ پرونده و در بخش صادرکننده برتر ۱۲ پرونده به دبیرخانه ارسال شد که با توجه به معیار و شاخص‌ها در نهایت پنج پیشکسوت شامل دو نفر از تهران و سه نفر از استان‌‌ها، یک صادرکننده و یک کارآفرین برتر انتخاب شدند.

وی تقدیر از مدیرکل برتر استانی که بیشترین همکاری را با حوزه چاپ داشته و تقدیر کارشناس چاپ استانی که همکاری مناسبی در طرح سامانه جامع چاپ داشته است،‌ را از برنامه‌های جنبی جشنواره برشمرد.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران و سخنرانان نشست اختصاص داشت،‌ مهرزاد دانش در پاسخ به پرسشی درباره اینکه جدای از تغییر نامه و توجه به بعد فرهنگی در این اقدام،‌ دیگر چه اقداماتی در راستای توجه به بعد فرهنگی چاپ در جشنواره انجام شده است،‌ گفت: جدای از تغییر نام،‌ ما از تمرکز بر صنعت بر فرهنگ حرکت کردیم،‌ در انتخاب پیشکسوت نمونه و مدیر نمونه نیز تلاش شده است که بعد فرهنگی در نظر گرفته شود. در مجموع شناسایی و معرفی قابلیت‌های زبان‌فارسی و نمادهای ایرانی و اسلامی و ارتقای سطح تاثیرگذاری فرهنگی دو موردی بوده است که در معرفی برگزیده‌ها به آن دقت شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری دوسالانه جشنواره و اینکه امسال بحخش مسابقات برگزار می‌شود،‌ یا خیر گفت: امسال بخش مسابقات نخواهیم داشت و نظر شخصی من این است که جشنواره باید دوسالانه برگزار شود.

انتهای پیام/


Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مهدی کوشکی از تهران تا ونکوور!- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، مهدی کوشکی این روزها دو پروژه تئاتری را به‌صورت موازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *